lørdag 5. september 2009

Sitater fra "Sult" av Hamsun

"Jeg knyttet vanvittig hænderne, stak i å gråte av hjelpeløshet og gnaget som en besat; jeg gråt så benet blev vått og skittent av tårer, kastet op, bandte og gnaget igjen, gråt som hjærtet skulde briste og kastet atter opp"
Hovedpersonen har funnet et ben å gnage på

"Min hjærne klikket fullstendig, jeg stirret dumt ned på osten og kom ingen vei"

"Tilsist begyndte alt å rable for mig"

"Jeg dudde til intet, jeg var blit en klut"

"Jeg sank, sank på alle kanter hvor jeg vendte mig hen, sank til knæs, sank tillivs, dukket mig under i vanære og kom aldri op igjen, aldrig!

"Jeg er fortapt! hvisker jeg for mig selv: mine damer og herrer, jeg er fortapt!"

1 kommentar:

Morten sa...

Morsomt påfunn. Klutkommentaren ruver over alle andre. Men hvor ble det av konen med øyne fremdeles fulle av pølse..? :)