lørdag 11. september 2010

Brødrene Dal og Vikingsverdets Forbannelse


Grimstad 10.september kl 16.45 - Ingrid, meg, popcorn, pepsi + noen småbarnsfamilier.


Handlingen i filmen er lagt til Vikingtiden, stedet der Tusenfryd i dag ligger (Akershus). Brødrenes tidsmaskin, kjøpt på TV-shop, bestemmer seg for å leve sitt eget liv og dr
ar på tur med Gaus og Roms ombord. Gaus og Roms havner midt oppi konflikten mellom to vikingklaner. Tomme for bensin som de er, kontakter de Brumund via Tidstelefonen, som forsøker så godt han kan å hjelpe de ut av krisen. Uten noe annet valg blir de to brødrene dratt inn i kampen om vikingsverdet Tyrfing. De må kjempe mot seidmannen Fimbull, og får oppleve kjærligheten mellom Kristin Lavvannsdatter og Sigurd Høyvannsbukser på nært hold.

Filmen har god gammeldags KLM humor krydret med musikalske innslag. Filmanmelderne klager på dårlig skuespill, kvalitet og at "det er like mange høydepunkter som dødpunkter". Når man ser filmen må man ha i minnet at det i utgangspunktet ikke var ment som kinofilm, men var en liveforestilling (spilt for 13 år siden) for barn og ungdom. Som KLM-fan tar jeg det som en storbonus at den ble en kinoforestilling. Spesielt
siden det ikke ble noe av den nye brødrene Dal serien som var planlagt på grunn av Trond Kirkvaags død. At det er en liveforestilling preger filmens kvalitet og skuespillernes måte å spille på. Adresseavisa klager på overdrevent skuespill. Det er jeg uenig. Teater handler om overdrivelse, likevel syns jeg ikke det blir for mye. Når det gjelder humoren merket jeg at der jeg ler, var det ofte stille blant småbarna og motsatt. Likevel var det også ganger der vi lo like godt alle sammen.

Personlig likte jeg filmen spesielt godt fordi jeg kjente alle sangene som var med fra før, takket være at jeg har cd´en. Men nå fikk jeg endelig satt tekstene inn i en setting. I tillegg var det noen interne spøker utifra hvor det ble spilt inn - altså i midt nærmområdet.

Filmen har fått veldig dårlig kritikk fra anmelderne med terningkast mellom 1 og 3. Publikum er dermiot uenig og gir terningkast 5. Selv ville jeg gitt den 4. Litt for lang begynnelse, og litt for mye av fortelleren.

1 kommentar:

Solveig sa...

Åh, den vil eg se :D Brødrene Dal assp - herlige folk!