søndag 18. september 2011

Induction 5-12 september

5 September begynte SWYM treningen min offisielt. Alle som tar foundation year var da samlet èn uke på et sted som heter Weycraft Hall i Axminister ca 1,5 time fra Plymouth. Vi er tilsammen 33 stk dette inklunderer 6 stk fra Tyskland og meg fra Norge. Her er litt bilder fra stedet.



Hver dag begynte med lovsang og en andakt, og det var slik kvelden sluttet også. Andaktene har vært om mye forskjellig som å være hellig, hvem er du når ingen andre ser, tjene/foretrekke hverandre, sikt høyt ha store drømmer. Ellers så hadde vi ca 5 timer hver dag til og med fredag med undervisning. Vi snakket om hva det vil si å holde på med ungdomsarbeid, "kultur stress" (hvilke stadier man kan gå igjennom når man flytter til et nytt land), informasjon om kursene vi tar "bli forandret" og "engasjere". Vi har lært nye leker og hatt litt teori om det, åndelig disiplin, tid med Gud, bli kjent med hverandre som et team, ha kjærlighet til kirken din, hvordan det er å jobbe i skolesammenheng, forhold (kjærester giftemål etc) og evangelisering. Evangeliseringdelen var veldig spennende og utfordrende. Etter først å hatt litt teori ble vi kjørt inn til Exeter for å praktisere det. Det vil si at vi gikk rundt og gav ut malteasers (godteri) og spurte om folk ville svare på noen spørsmål. Spørsmålene var "Hva handler livet ditt om og hva prøver du å oppnå?", "Hva tror du Jesus's liv handlet om, og hva prøvde han å oppnå?", "Hvis det var mulig å kjenne Gud personlig, ville du vært interessert? Hvorfor/hvorfor ikke?". Så der har du noe å tenke på også. Var veldig spennende å høre hva andre mener, og vi fikk noen ganske overraskende svar!

Jeg synes SWYM virker som en utrolig bra organisasjon og de har virkelig lagt alt til rette for at vi skal bli tatt godt vare på. For det første så er vi på "trinnet" delt opp i smågrupper av samme kjønn. Vi er 6 jenter i min gruppe + kvinnelig leder. Når vi er på conference møtes vi 2 ganger i løpet av de 4 dagene og da snakker vi fortrolig sammen, ber for hverandre og lar Gud snakke gjennom hverandre. Videre er vi delt opp i cluster grupper hvor alle de i området samles hver uke for å tilbede sammen, bibellesning, lunsj sammen, be for hverandre etc. Og vi har da en område-leder som er med på dette hver uke. Jeg har en line-manager som er sjefen min som setter opp timeplanen min. Jeg må skrive ned alt av arbeidstimer osv i en dagbok som område-kordinatoren min går over og sjekker. Videre må vi skrive 2-siders dagbok hver uke. En side med "tid med Gud" og en annen med hvordan vi har det. Slik kan de vite hva vi gjør og hvordan det går, og hvordan vi har det. Som de sier det selv "vi vil støtte, oppmuntre og hjelpe deg så mye vi kan". Videre har jeg en mentor som jeg kommer til å treffe ca annen hver uke som rett og slett er en jeg kan snakke med om hvordan jeg har det på et vanlig og åndelig plan.

På søndag var det fint vær og vi hadde fri så da ble det utflukt til stranda. Nydelig der, selv om det blåste litt og ikke var sånn kjempe varmt :P







Ingen kommentarer: