lørdag 31. oktober 2009

"Vi må ikke bruke mer penger på oss sjøl"

I dag ble shoppestoppen min satt på prøve! Jeg er med og deltar på iTro sin shoppestopp fra 24 aug - 24 des som går ut på å ikke kjøpe klær, sko og acessories. Når jeg bor på skolen i Grimstad funker det helt fint med tanke på at det er elendige bussforhold så jeg er aldri i byen og når jeg er der er ikke akkurat Odden senteret mye å skryte av.

Når jeg kommer til Ski derimot og tar en tur innom Ski Storsenter da merker jeg det litt. I dag var jeg innom Din Sko, og jeg må bare si at det er lenge siden jeg har sett så mange fine sko på ett sted! Det var masse støvletter i alle mulige former, og mange fine pensko. Fordelen med at det er så mye å velge mellom er jo at jeg ikke klarer å velge, og mange av støvlettene var ikke akkurat billig. I klesbutikkene har penklærene kommet for fullt, og det er utrolig mye fint å velge mellom. Men jeg står i mot!

Men nå er jeg lei all materalismen, og alt det overfladiske tullet! Jeg vurderte å kjøpe meg et blad i dag, men jeg fant ikke noe som interesserte meg:

Woman: Handler bare om sex. Jeg har ikke noe behov for å lese om folk som er kåte i kulda.

Det Nye: "Cecilie (20) ble lam: -Fryktet at kjæresten skulle dumpe meg". Det var kanskje ikke akkurat det som slo meg først når jeg leste at ei jente ble lam (stor medfølelse forresten!). Og det er kjempefint å få sminke tips ol, men ikke til skyhøye priser.


Henne: Foreløpig er jeg veldig lite interessert i interiøs. Nye frisyre ideer er vel og bra. Men jeg må si at jeg ikke har særlig sansen for disse marsborlignende frisyren som kun er på moten i noen uker. Videre er det spennende å sjekke ut moteklærne, men for det første er det som regel drit dyrt (de må jo så klart hente fra de dyreste butikken!). For det andre byttes jo moten ut for hver gang jeg er i butikken! Se og Hør: Nei takk du. Jeg er ikke interessert i hvorfor Fridtjof Wilborn skal skilles, og jeg bryr meg ikke om hvem som er på sjekkern med hvem. At Britney er på fylla og at kjolen "glapp" er heller ikke ting jeg har et stort behov for å vite. For å være helt ærlig tror jeg ikke kjendisene har noe særlig stort behov for at resten av Norges befolkning skal få vite det heller..

Konklusjon: Jeg syns det er alt for mye fokus på sex, moter, kjendiser og penger i dagenssamfunn. Alle skal være så pene og perfekte. I følge mediene er man lykkelig hvis man er rik, ser bra ut, har masse sex og dagens mote. Men sånn er det ikke! (Bare les teksten på sangen Feel med Robbie Williams).

Jeg tror at de som har det best er de som lever enkelt, og er en støtte og glede for andre. Da får man se hva virkelig glede er!


Dagens beste overskrift kommer utrolig nok fra Dagsavisen!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det var et utrolig bra innlegg!=D

Maja=)