søndag 3. oktober 2010

Netball!

Har du hørt på Netball? Søk det opp på youtube og du ser en gjeng jenter spille på en bane med en ball og en kurv som minner deg om basketball. Men er det det? Langt i fra!


Netball er den største jentesporten i England. Banen er delt i 3 deler med en halvsirkel under nettet (btw, vi har ikke samme nett som når man spiller basket: vi mangler plata). Hver spiller har sin posisjon av 7. Kun to kan score mål: GS (Goal Shooter) og GA (Goal Attacker), og det de eneste spillerne som får lov til å gå inn i halvsirkelen. Ellers så har Center som løper over hele banen (unntatt halvsirkelene), noen som er Defense ol. Man kan ikke løpe eller drible med ballen, kun snu deg rundt med en fot. Ja, forresten. Netball er en «non-toucing-sport». Altså kan man ikke slå ballen ut av hverandre hender, man må stå minst 1 meter fra en som har ballen.


Hvorfor jeg snakker om det? Jeg har vært på «try out» for the Netball team. Var utrolig gøy å spille, tror kun 2 av 22 har spilt det før så vi var alle like dårlige. Grunnen til at vi begynner så tidlig? Kampene har begynt, så vi skal spille kamp på ONSDAG! Mot folk som har spilt hele livet. Det kan bli spennende.. Men er ikke sikkert jeg kommer med, men tror jeg har en sjansje. Har vært litt usikker på om jeg vil for jeg går glipp av 2 timer med kveldsundervisning annen hver onsdag, som jeg da må «catch up». Men vi skal ha try outs igjen på mandag, så får vi la Gud bestemme hva jeg skal ha som hoved outreach mens jeg er her (outreach = reach out. Jobbe med kristent arbeid utenfor skolen. Grunnen til at netball går under dette er fordi vi alltid her en liten «andakt» før vi spiller). Som sagt vi lar Gud bestemme og «Gud spiller ikke med terninger» - Albert Einstein (or Isac Newton)


Ingen kommentarer: