mandag 7. mai 2012

April conference

Jeg var på conference igjen forrige 23-26 April! Kjempebra som vanlig! Vi har alltid ett tema som går igjen gjennom uka på morgen og kvelds-andakter eller ting vi gjør. Vi hadde om rettferdighet og vi hadde noen fra tearfund  (tearfund.org) som hadde noen av andaktene. Tearfund jobber med veldedighetsarbeid og prøver å gjøre folk oppmerksomme på hvordan vi kan hjelpe andre i fattige land. På grunn av dette temaet gjorde vi tearfunds "water challenge". I gjennomsnitt bruker en person 10 liter vann per dag og det måtte vi gjøre også. 6 liter gikk med til matlaging og oppvask, mens vi da hadde 4 liter igjen til drikke, vaske henner, skylle do (vi hadde 2 "free flush" hver dag).

Visste du at en gammel do bruker 9L vann for å skylle? Eller at du bruker 18 l per minutt hvis du har en power dush, en rennende kran bruker 6l per minutt! En ny oppvaskmaskin bruker 15l per oppvask! Det er ganske utrolig å tenke.

Det fikk meg til å tenke på hvor utrolig heldig jeg er som har tilgang på rent vann hver dag og så mye jeg vil. På onsdagen måtte vi gå ett godt stykke til fots. Deretter fikk vi utdelt vannkanner som vi måtte bære tilbake igjen gjennom skog og kratt og ut på veien. Vi var et team som bytte på og bære og det var ikke mange literene. Det er utrolig å tenke på at jenter må gå 1-2 timer opp og ned fjell for så å bære 20LITER tilbake igjen x 2 daglig. Og siden dette er samtidig med at gutta er ute med kyrene er det ofte de blir voldtatt.

Utrolig bra conference som åpnet øynene mine til den tredje verden!

Ingen kommentarer: