onsdag 28. desember 2011

Julen 2011

Her kommer en liten oppdatering fra min engelske jul som har vært kjempekoselig!
Den 24 desember ble jeg hentet ca kl 10 på morran og jeg dro med mentoren min sin familie, foreldre, søsteren og familien og vi bada i badelandet i byen. Etterpå hadde vi lunsj sammen (og vi hadde konkurranse om å bygge høyest tårn med klosser mens vi venta på maten og så klart så raste alle sammen haha. Høy lyd og klosser overalt!). På kvelden var jeg med til famileselskap hos faren til Gary, min mentor Kate's mann. Vi hadde bufé, spilte spill og mye moro. kl 23.30 var Kate og jeg i kirka på "Candlelit Communion" hvor vi hadde nattverd kl 00.00. Veldig koselig Gudstjeneste!





Kate hadde gjort rommet skikkelig koselig til jeg kom! De har et stort europakart på veggen og ho har hengt et juletre der jeg bor i Norge og ett der jeg bor i England! Og på speilet har ho dekorert på "God Jul" på norsk!! Og ho hadde fiksa to små strømper til meg (ho fant ikke en stor noe sted) og en sekk som julenissen kom med gaver med op natta. Forresten skikkelig søtt hvordan unga la ut gulrot, kake og melk til julenissen og Rudolf skulle komme ;-)



Litt over kl 7 ble jeg vekket morningen den 25 desember, og alle sammen (Kate og Gary har to unger. En på 7 og en på 3) satt i dobbelt senga og åpna strømpene sine med gavene fra julenissen. Deborah, vertsmora mi, hadde gitt noe gaver til Kate i tillegg til julegaven fra familien som ble puttet i strømpa mi. I tillegg hadde Kate kjøpt masse fine små ting til meg!! :D Etter det gikk vi ned i stua i pysjen og åpnet resten av gavene. Veldig koselig! Ble kun en rask frokost etterpå siden jeg måtte være i kirken en time før pga lovsangsøvelse. (Frokosten var toast med mitt nye sjokolade/nøttepålegg som Kate gav meg som ikke inneholder melk - yey!)

 Gudstjenesten begynte 10.30 og jeg spilte trompet. Var veldig fint å ha et "ungdommelig" lovsangsteam igjen. Matt og Nicola går på universitet/college et annet sted og derfor vanligvis ikke hjemme og Ruth og Tim er nå gift og går i en annen kirke. Jeg spilte på nesten alle sangene, og det er utrolig gøy å høre/merke at trompet spillinga mi har blitt såå mye bedre av å ha spilt på nå 3 Gudstjenester denne måneden inkludert øvelse. Første gangen kunne jeg kun spille 3 sanger og klarte ikke å komme høyere enn E og nå kan jeg spille 3 og komme opp til G på alle sammen :D (fordi som står trompetspråk)

Lovsangsteamet!

 Etter kirka var jeg med å hadde julelunsj hos med pastorens familie i Ruth og Tim's nye leilighet. I England går det i kalkun med crispy bacon, roasted poteter og parsnips, småpølser med bacon rulla rundt, kokte grønnsaker, stuffing og saus.
 Etterpå ble det spilte vi spill! Det spilles så mye spill sammen i familieselskaper her og det er så koselig! På kvelden hadde jeg julemiddag hos Kate med familien på Gary's side - og vi spilte spill igjen!


Julegavene mine! Fikk utrolig mye fint :D 
 Harry og Joseph fikk en vakumhai som svever og man kan styre så vi dro til kirka for å prøve den ut skikkelig siden taket er mye høyere der.

  Vi tok også fram litt instrumenter. Kate og Harry prøvde trompeten min som var utrolig vittig! Så spilte Kate piano, jeg trompet og Harry og Joseph bytta på å spille trommer. Gøy


I dag dro vi til stranda og fanga krabber og småfisk og kaste ball. Etterpå hadde vi en snack i bilen :)



Nå er jeg tilbake hos vertsfamilien min igjen. I morgen ettermiddag skal jeg med mentoren min sine foreldre til Eden project, torsdag skal jeg se om jeg får møtt noen fra SWYM, fredag ettermiddag skal jeg kanskje være barnevakt for Harry og Joseph, lørdag blir det igjen feiring i Ruth og Tim's leilighet men med litt flere folk og ungdom. Søndag er jeg blitt invitert på middag sammen med Kate og familien til tanta hennes, så jeg er litt opptatt framover gitt! Heldigvis har jeg en uke til av januar før første conference så jeg har tid til å gjøre ferdig innleveringene mine, bruke en dag på Gud, planlegging og rydding i kirka.

En ting er sikkert - jeg har hatt en veldig koselig jul i England! Nå er jeg litt lei av engelsk julemat (spesielt etter 2 ganger på samme dag), og jeg tror jeg må innrømme at den norske er best. Kate kjøpte litt ribbe da som vi hadde til middag den 26, som var skikkelig søtt gjort. Selv om den ikke var helt lik som vår juleribbe ;-)

Ingen kommentarer: