fredag 3. oktober 2008

Alle har hørt om, ingen vet hva er

Hvor vidt det egentlig er noe vits i at jeg skriver blogg er nå en sak siden det ikke virker som om noen leser det likevel, men det er nå litt gøy å da hehe :P



Uansett, nå jeg har funnet ut av det som alle har hørt om, men ingen vet hva er. Nemlig relativitets teorien! Trur du ikke at når jeg var på biblioteket før i dag så fant jeg en barnebok om den godeste Albert Einstein. Var på ca 100 sider som jeg leste ut mens jeg var der. Men der stod det jeg spurte læreren min om i en fysikk time, nemlig "hva er egentlig relativitetes teorien".

Hvis man spurte Albert Einstein om han kort kunne forklare hva relativitets teorien var (noe som han helst ikke ville foklare kort siden han rukte hele 15 år på å lage den, men dette var da forklaringen): "Når en mann sitter sammen med en pen jente i en time, virker det som et minutt. Men la ham sitte på en varm kokeplate i et minutt - og det minuttet vil være lengre enn noen time. Det er relativitet".

En litt annen forklaring på det er at alt, bortsett fra lyset, beveger seg med ulikm hastighet under ulike betingelser. F.eks hvis man sitter på bakken og ser på et fly i lufta ser det ut som om det flyr skikkelig sakte, det samme hvis man sitter inni det og ser ned. Men hvis man hadde stått rett ved siden av hadde det vært borte på brøkdelen av ett sekund. Skjønner?! :P


3 kommentarer:

Anonym sa...

Eg såg et program på TV ein gång åm Albert og teoriane hans =) Ganske kjekt faktisk..

Sveinung sa...

Jeg leser i hvertfall:)
Er ikke så flink med kommentarer dog..

Merethe sa...

Iselin: Ja, Albert er faktisk ganske kul xD

Sveinung: Ja, men det var kjekt å vite xD :P