fredag 10. oktober 2008

En liten dagsoppdatering

Egentlig hadde jeg skrevet et langt og fint innlegg (okay litt for langt), så var det et eller annet som ikke stemte, og jeg begynner da helt på nytt. Men prøver å få det litt kortere.

Kom tilbake fra høstferie søndagkveld. Kunne godt tenkt meg å hatt mye lengre høstferie. Mandag skjedde det ikke noe spennende. Tirsdag var det elevrådsmøte, og møteukene til Stein Raunehaug begynte. Han skal være på Borgen i 12 dager og ha møter og andakter. Det var under hans tid her på Borgen i fjor at jeg ble frelst. Takk Gud for at sendte Stein til Borgen :) Før jeg kom til Borgen visste jeg ikke helt om jeg kunne kalle meg kristen. Jeg trudde jo på Gud, men det var Stein som fikk meg til å innse at det var Jesus som var selve hjørnesteinenn i Kristendommen. Takk igjen :)

På torsdag hadde jeg matteprøve. Jeg hadde egentlig tenkt til å begynne å øve litt allerede på mandag. Men det ble til at jeg bare retta opp noen feil på en innflring, og på tirsdag fikk jeg gjort 6 og en halv oppgave. Jeg hadd mer lyst til å kaste bøkene i veggen, rive dem i stykker og brenne dem opp. På onsdag fikk jeg heldigvis øvd en del takket være noen matte partnere i klasse. Vi hjelper hverandre med å holde motet oppe.

Prøven bestod av 2 deler. Del 1 bestod av 2 oppgaver og vi fikk ikke bruke kalkis. Først skulle vi forklare noe, så skulle vi regne ut en irrasjonal ligning (som er er f.eks kvadratroten av 6x=2x så må vi sette svaret på prøve og sånn). Jeg brukte så lang tid på det. Det var jo så komplisert og svaret ble jo noe med brøk. Etter en halv time fant jeg ut at det var flere som sleit og vi fikk bruke kalkulator. Da fant jeg ut at jeg hadde regna ganske feil, men jeg trur svaret ble feil etter at jeg fikk kalk og da, men. Til sist skulle vi forklare pytagoras.

Når jeg begynte på del 2 hadde det gått 45 min, som ville si at jeg bare hadde 45 min igjen til ca 5 oppgaver. Og fy jeg var stressa. Jeg satt nærmest å skalv, mens jeg prøvde å regne gjennom fortest mulig. Huff jeg skrev ikke særlig pent på den prøven så stressa som jeg var. Men jeg blei nå færdig, men noe tid til å se over ble det ikke. 15.35 leverte jeg inn prøva, hente posten, skyndta meg opp på rommet, pakka ned de siste tingene mine, tok med meg bagen og det ned til matsalen. Kasta i meg en fiskebit og skyndet meg ned til bussen.

Jeg kom meg faktisk helt trygt hjem, selvom jeg måtte ta bussen til kolbotn og toget derfra siden de bygger om i hele oslo nå!

I dag var begravelsen til oldemor. Det var en nydelig begravelse med masse fine blomster, fine ord og nydelig musikk. Jeg innrømmet at jeg hadde tårer i øynene ofte. Mine 2 kusiner og jeg sa også noen ord til oldemor, og dette var det jeg sa:

Du var ved livets ende,

og stille sovnet du inn

Takk for alle hyggelige stunder

og for alt du gav.

Innerst i hjertet har vi deg gjemt.

Av oss bli du aldri glemt.

For det gror livshåp i dine spor.

Så fred over ditt minne – vår kjære oldemor.

Må si at jeg angrer litt på at jeg ikke var mer med oldemor når hun levde. Jeg fant ut at det var flere sider jeg aldri helt fikk oppleve, noe jeg syns er veldig trist nå. Men sist jeg var sammen med ho fikk jeg i alle fall sagt fra til ho face-to-face at jeg var veldig glad i ho. Før jeg kom på Borgen var det ikke naturlig for meg å si sånn til folk, men etter at jeg kom ditt og fikk Jesus i mitt hjertet har jeg klart å si det ærlig og oppriktig til folk.


Takk for alt oldemor! Nå hviler du trygt hjemme hos vår himmelske Far!

I stad fikk jeg forresten vite mattekarakteren min. Vi fikk mail fra mattelæreren om at karakterene var lagt ut på Fronter, og jeg kjente bare magen snøre seg. Jeg var så sikker på at jeg kom til å få en dårlig karakter. Men jeg blei ganske fornøyd :)

Huff jeg klarer ikke å skrive kort jeg! Dere får bare si i fra hvis det blir litt langt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ååh, de va trist me oldemorå di Merethe. Men du vett jaffal at hu e ein goe plass =) Håbe ting går greit me skulen åsånt. Kjempe gla i deg <3

Merethe sa...

Mm. Men en gang måtte det skje det og, og det skjedde jo på et greit tidspunkt sia jeg hadde høstferie og sånn da også :)

Glad i deg å<3 Du må logge deg på skype en dag! :D