mandag 16. mars 2009

Velg kjemi!

Elna og jeg sjekker ut om propanol løser seg i vann.


I dag forstod jeg endelig hvorfor jeg har valgt kjemi. Vi hadde nemlig et morsomt forsøk hvor vi skulle teste de forskjellige alkoholene etanol, etanol (rød sprit) og propanol. Vi testa viskositeten (seighet), vannløseligheten, løsemiddel"evnen", hvordan det kjentes på huden OG det beste. Vi TENTE på det!

Dette fikk vi så klart ikke lov til å gjøre i klasserommet i tilfelle brannalarmen skulle gå. Da var det så klart noen smartinger som fant ut at de skulle teste det ut i leiligheten (de bor i) rett ved siden av i samme bygg. De hadde visst tatt plastikkskål i steden for glass, noe som kjent smelter. Ryktene sier at duken og bordet etter hvert tok litt fyr. Det vi fikk se var en som kom løpende ut med en flammende duk og begynte å tråkke på den. Eid sier jeg bare :)

Kristian studerer flammene.

Her ser man at det brenner..

Og noen klarte så klart å knuse glasset...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Merethe!:) Godt du har funnet meningen med kjemi på skolen :P hehe for det har nemlig ikke jeg:P hehe

Merethe sa...

Åh jo, du hadde nok gjort det hvis du hadde hatt det på skolen (not?!) :P