lørdag 28. mars 2009

Byttet pære – gått opp et lys

I dag i denne kalde VINTERtiden har det gått opp et lys for meg. Eller lyset har alltid vært der, men eple har nå blitt byttet ut med en pære. (haha litt tørr humor i dag – nei da xP). Eventuelt har jeg bare byttet til en pære med flere Watt.

Poenget mitt er uansett at det har gått opp et nytt poeng for meg. Og dette store øyeblikket skjedde i kristendomstimen i dag når vi lærte om David Livingstone. David Livingstone var en misjonær som kom fra Skottland, og som reiste til Afrika for å frelse stammene som aldri hadde hørt om Kristus. Det vil si de stammene som bodde langt inne i Afrika. Han er derfor blitt kjent som en oppdager også. Men nå begynner jeg å nærme meg poenget mitt. Oppdageren Henry M. Stanley var nemlig på leteaksjon etter Livingstone og når han endelig fant han sa han dette “Dr. Livingstone, formoder jeg?” som er blitt et veldig kjent sitat. Nå kan jeg med stolthet si (og som da er hele poenget med dette innlegget) at jeg har skjønt enda noen av hørespillende til Lystad og Mjøen (fra Brødrene Dal):

Sketsjene:

- “Dr. Livingstone formoder jeg” “Nei, men da er de antaglivis Stanley?!”. “Nei”.

- “Dr. Livingstone formoder jeg?” “Ja”. (entusiastisk) “Dr. David Livingstone?” “Nei, Asbjørn Livingstone”.

- “Dr Livingstone formoder jeg” (smaske lyder). “Nei, dette er (smatt smatt) kylling”.

- "Jeg står her i den lille landsbyen mwumbf... Jeg står her i den lille landsbyen mwumfgr.. Jeg står her i Afrika, og sammen med meg står den berømte journalist og oppdagelsesreisende Henry Morton Stanley. Og Stanley de er jo her i Afrika for å lete etter Dr. Livingstone formoder jeg." "Dr. Livingstone antagligvis" "Nå hva mener De med det?" "Tenk Dem. På forsiden av alle verdensaviser min berømte replikk når jeg møter ham. Dr. Livingstone antagligvis". "De mener antagligvis Dr. Livingstone formoder jeg?" "Nei, Dr. Livingstone formoder jeg, antagligvis" "Vel, men Stanley hvorfor leter De egentlig etter Dr. Livingstone?". "Nei, det gjør jo alle her nede det.Han er jo den eneste legen i 200 mils omkrets." "men Stanley de har jo allerede lenge lett etter Dr. Livingstone formoder jeg?" "ja, men De vet det er bedre sent enn aldri". "De mener bedre sent enn alvor, formoder jeg?" "Nei, bedre sent enn aldri, antagligvis"

2 kommentarer:

Hanna sa...

Haha, morsomt. Men jeg er ikke sikker på om jeg sjønte dem, SELV om jeg vet hvem Livingstone er! :p

Merethe sa...

Du må nesten høre dem :D